Penerapan Metode Ceramah dan Praktik sebagai Upaya Keberhasilan Proses Pembelajaran pada Mata Pelajaran PAI melalui Pengelolaan Kelas di SMK IPTEK Cilamaya Kabupaten Karawang

Authors

  • Mila Siti Hazizah Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Hurul Aini Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Mifa Rezkia Zanianti Universitas Singaperbangsa Karawang
  • Muhammad Miftah Fauzan Universitas Singaperbangsa Karawang

DOI:

https://doi.org/10.35706/hw.v4i1.9482

Abstract

This article was created based on the problems that occurred during the observations and interviews, namely regarding the application of the lecture method and practice as an effort to succeed in the learning process in PAI subjects through class management at SMK Science and Technology Cilamaya, Karawang Regency. The lecture and practice method is an approach used in learning to combine descriptive explanations from various sources, journals and books, as well as direct experience in the field. This research was conducted using a qualitative approach and data was collected through classroom observations, interviews with teachers and students, and documentation. The results of the study show that the application of the lecture and practice methods in PAI learning can increase student enthusiasm so that it can be said that classroom management in learning activities is successful.

Keywords: class management, SMK IPTEK Cilamaya, islamic education

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ersandy, M. E. K. B. (2017). Efektivitas Metode Ceramah Dalam Kurikulum 2013 Mata Pelajaran Fikih (Studi Kasus Pada Siswa Kelas XI Ips Di MAN Prambon Tahun 2017). STAIN Kediri, 0(0), 69.

Farida, N. A., & Makbul, M. (2023). Studi-studi tentang Al-Qur’an dalam Konteks Keindonesiaan menurut Pandangan Howard Federspiel. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 3(2). https://doi.org/10.35706/hw.v3i2.8576

Hakim, Z., & Nurasiah, Y. (2023). Moderasi Beragama Berbasis Masjid. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 3(2). https://doi.org/10.35706/hw.v3i2.8716

Hasil, T., & Matematika, B. (2016). Jurnal SAP Vol . 1 No . 2 Desember 2016 ISSN : 2527-967X Jurnal SAP Vol . 1 No . 2 Desember 2016 ISSN : 2527-967X. 1(2), 165–174.

Kamsinah, K. (2008). Metode Dalam Proses Pembelajaran: Studi Tentang Ragam Dan Implementasinya. Lentera Pendidikan : Jurnal Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan, 11(1), 101–114. https://doi.org/10.24252/lp.2008v11n1a8

Makbul, M., & Miftahuddin, M. (2021). The Effect Of Academic Procrastination On Learning Acheivement Of Islamic Religious Education Students At SMAN 5 Makassar. International Journal of Islamic Studies, 1(1), 27-36.

Makbul, M., Bakar, A. A., & Parhani, A. (2021). Al-Qur'an Insights About Musyawarah (A Study of Maudhu'iy Commentary on Deliberation). Jurnal Diskursus Islam, 9(2), 102-113.

Makbul, M., Farida, N. A., & Rukajat, A. . (2023). Peserta Didik dalam Pandangan Teori Empirisme, Naturalisme, Konvergensi Naturalisme dan Tinjauan Pendidikan Islam. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 3(2). https://doi.org/10.35706/hw.v3i2.8417

Masalah, A. L. B. (2018). Jurnal Al-Aulia H. M.Ilyas, Abd. Syahid Volume 04 No 01 Januari-Juni 2018. 04(01), 58–85.

Miftahuddin, M. (2021). Pengaruh Prokrastinasi Akademik terhadap Hasil belajar Pendidikan Agama Islam Peserta Didik di SMA Negeri 5 Makassar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).

Nurhasan, N. (2023). Problematika Pembelajaran Al-Qur’an Pada Smp Ibnu Sina Bandung. Hawari : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 3(2). https://doi.org/10.35706/hw.v3i2.8460

NURMALASARI, N. (2019). Pendekatan Dalam Pengelolaan Kelas. Jurnal Pendidikan Islam Al-Ilmi, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.32529/al-ilmi.v2i1.260

Prihatini, E. (2017). PENGARUH METODE PEMBELAJARAN DAN MINAT. 7(2), 171–179.

Ramayulis. (2012). Metodologi Pendidikan Agama Islam. Kalam Mulia, 44(1), 24–31.

Ratnasari, T., Bariah, O., & Makbul, M. (2023). MEDIA KARTU SEBAGAI PENINGKATAN KEMAMPUAN BERBICARA BAHASA ARAB DI TKQ TAMRINUSSHIBYAN. ANSIRU PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 7(2), 270-275.

Rohmah, U. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Praktik Terhadap Peningkatan Kemampuan Psikomotor Peserta Didik Pada Materi Magnet Kelas V MI NU Pendidikan Islam Kudus. 25–27.

Teti Nurhalizah, S. M., Dedih, U., & Erihadiana, M. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka di Tingkat Kelas 7 Dalam Meningkatkan Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran PAI. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5, 3783–3794.

Vidiawati, A. D., Amirudin, A., & Muzaki, I. A. (2023). The Role of Parents in Forming Akhlakul Karimah (Noble Characters) in Early Childhood in Mekar Mukti Village, North Cikarang Sub-District. Intiqad: Jurnal Agama dan Pendidikan Islam, 15(1), 123-134.

Published

2023-07-09

How to Cite

Siti Hazizah, M., Aini, H., Zanianti, M. R., & Fauzan, M. M. (2023). Penerapan Metode Ceramah dan Praktik sebagai Upaya Keberhasilan Proses Pembelajaran pada Mata Pelajaran PAI melalui Pengelolaan Kelas di SMK IPTEK Cilamaya Kabupaten Karawang. HAWARI : Jurnal Pendidikan Agama Dan Keagamaan Islam, 4(1), 48–62. https://doi.org/10.35706/hw.v4i1.9482