Komik Berbasis Scientific Sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemik Covid-19

Authors

  • Very Hendra Saputra Very Universitas Teknokrat Indonesia
  • Donaya Pasha Universitas Teknokrat

DOI:

https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4514

Abstract

This study aims to determine the development of instructional media that can help teachers and students in the learning process, as well as parents in accompanying students to study at home during the Covid-19 pandemic. The development method used is Research and Development with 4D designs, and media design using comic life. To test the validity of the media being developed, validation is carried out regarding the material and design as well as technical quality testing. This research succeeded in developing comic learning media based on the scientific approach for grade IV students on rectangular circumference material. The percentage of validation tests for material experts and media experts was 81.667% and 83.571%, and the results of technical quality tests were 86.428%. This shows that the media developed is suitable for use as a learning medium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anas, Sudijono. (1987). Pengantar Statistik Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo.

Asyhar, Rayandra. (2012). Kreatif Mengembangkan Media Pembelajaran. Jakarta: Referensi.

Budiarti, W. N., & Haryanto, H. (2016). Pengembangan Media Komik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Dan Keterampilan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 233-242.

Hujair AH Sanaky. (2013). Media Pembelajaran Interaktif-Inovatif. Yogyakarta : Kaukaba Dipantara

Iftitah, S. L., & Anawaty, M. F. (2020). Peran Orang Tua dalam Mendampingi Anak di Rumah Selama Pandemi Covid-19. JCE (Journal of Childhood Education), 4(2), 71-81.

Mahmudah, L. (2014). Efektivitas Penggunaan Media Komik Terhadap Pencapaian Kompetensi Pembelajaran SKI Di SMP Negeri 264 Jakarta (online)( http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/26497, diakses pada tanggal 16September 2020)

Mediawati, E. (2011). Pembelajaran Akuntansi Keuangan melalui Media Komik untuk Meningkatkan Prestasi Mahasiswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(1), 68—76.

Mudlaafar, K., Setiawan, E., & Al Muflih, I. K. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Komik Sejarah Berwaktu (Komik Ratu) Sebagai Alternatif Pembelajaran. INVENTA: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1), 62-70.

Negara, H. S. (2015). Penggunaan Komik Sebagai Media Pembelajaran Terhadap Upaya Meningkatkan Minat Matematika Siswa Sekolah Dasar (SD/MI). Jurnal Terampil, 3(3), 66-76.

Prianto, C. (2020). Pembelajaran Bermakna di Tengah Covid-19. Surabaya: Yayasan Kita Menulis

Putro, K. Z., Amri, M. A., Wulandari, N., & Kurniawan, D. (2020). Pola Interaksi Anak dan Orangtua Selama Kebijakan Pembelajaran di Rumah. Fitrah: Journal of Islamic Education, 1(1), 124-140.

Risalah, A., Ibad, W., Maghfiroh, L., Azza, M. I., Cahyani, S. A., & Ulfayati, Z. A. (2020). Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Kegiatan Belajar Mengajar Di MI/SD (Studi KBM Berbasis Daring Bagi Guru dan Siswa). JIEES: Journal of Islamic Education at Elementary School, 1(1), 10-16.

Saputra, V. H., Pasha, D., & Afriska, Y. (2020, April). Design of English Learning Application for Children Early Childhood. In Proceeding International Conference on Science and Engineering (Vol. 3, pp. 661-665).

Saputra, V. H., & Permata, P. (2018). Media Pembelajaran Interaktif Menggunakan Macromedia Flash Pada Materi Bangun Ruang. WACANA AKADEMIKA: Majalah Ilmiah Kependidikan, 2(2), 116-125.

Sabiq, A. F. (2020). Persepsi Orang Tua Siswa tentang Kegiatan Belajar di Rumah sebagai Dampak Penyebaran Covid 19. Civic-Culture: Jurnal Ilmu Pendidikan PKN dan Sosial Budaya, 4(1 Extra), 1-7.

Subroto, E. N., Qohar, A., & Dwiyana, D. (2020). Efektivitas Pemanfaatan Komik sebagai Media Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(2), 135-141.

Sugiyono. 2010. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta

Wibowo, E. J. (2013). Media Pembelajaran Interaktif Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar Kelas IV. Seminar Riset Unggulan Nasional Informatika dan Komputer FTI UNSA, 2(1), 75–78.

Widodo, S. A. (2018). Selection of Learning Media Mathematics for Junior School Students. Turkish Online Journal of Educational Technology-TOJET, 17(1), 154-160

Widyastuti, P. D., Mardiyana, M., & Saputro, D. R. S. (2017, September). An Instructional Media using Comics on the Systems of Linear Equation. In J. Phys. Conf. Ser (Vol. 895, p. 012039).

Published

2021-01-29 — Updated on 2021-03-19

Versions

How to Cite

Hendra Saputra, V. ., & Pasha, D. . (2021). Komik Berbasis Scientific Sebagai Media Pembelajaran di Masa Pandemik Covid-19. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 5(1). https://doi.org/10.35706/sjme.v5i1.4514 (Original work published January 29, 2021)