Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Pembelajaran Matematika Dilihat dari Tipe Kepribadian Peserta Didik

Authors

  • Muhammad Arya Satya UIN Raden Fatah Palembang
  • Agustiany Dumeva Putri UIN Raden Fatah Palembang
  • Harisman Nizar UIN Raden Fatah Palembang

DOI:

https://doi.org/10.35706/sjme.v6i2.5786

Abstract

This study aims to analyze mathematical problem solving abilities in mathematics learning based on the personality types of students. The research method used in this study is a descriptive method with a qualitative approach. The subjects of this study were 6 students of SMP Tunas Teladan Palembang in the odd semester of the 2021/2022 academic year. Subjects were taken using purposive sampling technique, based on the personality type of the students. Data analysis in this research is qualitative data analysis which consists of data reduction, data presentation and conclusion drawing. From this study, it was concluded that: (1) students with extroverted personality type were able to meet problem solving indicators at the stage of understanding problems, planning and solving problems, but did not meet indicators at the re-examining stage (2) students with introverted personality types were able to fulfill all problem solving indicators at the stage of understanding the problem, making plans, solving problems and checking again.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustina, R. (2014). Penyelesaian Masalah Matematika Pada Tipe Kepribadian Phlegmatis. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 3(1), 51.

Anggoro, B. S. (2015). Pengembangan Modul Matematika Dengan Strategi Problem Solving untuk Mengukur Tingkat Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 122.

Depdiknas. (2006). Permendiknas Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi Sekolah Menengah Atas. Jakarta: Depdiknas.

Djaali. (2008). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Haryani, D. (2011). Pembelajaran matematika dengan pemecahan masalah untuk menumbuhkembangkan kemampuan berpikir kritis siswa. In Prosiding Seminar Nasional Penelitian, Pendidikan dan Penerapan MIPA, Fakultas MIPA, Universitas Negeri Yogyakarta.

Ilmiyana, M. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Ditinjau Dari Tipe Kepribadian Dimensi Myer Briggs Type Indicator (MBTI). Lampung: UIN Raden Intan Lampung.

Kurniati, A. (2015). Mengenalkan matematika terintegrasi islam kepada anak sejak dini. Suska Journal of Mathematics Education, 1(1), 1-8.

Maramis, W. F. (2005). Catatan Ilmu Kedokteran Jiwa. Surabaya: Airlangga University Press.

Putra, I. S., & Aryani, L. N. (2015). Hubungan antara Tipe Kepribadian Introvert dan Ekstrovert dengan Kejadian Stres pada Ko-Asisten Angkatan Tahun 2011 Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. E-Jurnal Medika Udayana.

Rahayu, T. (2019). Analisis Gaya Belajar Dilihat dari Tipe Kepribadian Peserta didik pada Pembelajaran Matematika Kelas VII MTs Subulussalam Sriwangi. Palembang: Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang.

Sari, S. W. (2012). Pengaruh model pembelajaran dan tipe kepribadian terhadap hasil belajar fisika pada siswa SMP swasta di kecamatan Medan Area. Jurnal Tabularasa, 9(1), 33-44.

Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES (Journal of Mathematics Education and Science), 2(1), 58-67.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D). Bandung: Alfabeta.

Sunaryo. (2004). Psikologi untuk Keperawatan. Jakarta: Penerbit Buku Kedokteran EGC.

Waluyo, A. (2013). Peningkatan Keaktifan Siswa Melalui Strategi Pembelajaran Planted Question Pada Mata Pelajaran Pkn Kelas Iv Sd Negeri Iii Teloyo Wonosari Klaten Tahun Ajaran 2012/2013. Surakarta: Universitas Muhammadiyah Surakarta.

Published

2022-07-25

How to Cite

Satya, M. A. ., Putri, A. D. ., & Nizar, H. . (2022). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Pembelajaran Matematika Dilihat dari Tipe Kepribadian Peserta Didik. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 6(2), 211–221. https://doi.org/10.35706/sjme.v6i2.5786