Analisis Materi Aritmetika Sosial Menggunakan Konteks Literasi Finansial

Authors

  • Theresia Feby Pakpahan Universitas PGRI Palembang
  • Allen Marga Retta Universitas PGRI Palembang
  • Tika Dwi Nopriyanti Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.35706/sjme.v7i1.6519

Abstract

This study aims to analyze the material of social arithmetic using the context of financial literacy. The research was conducted at SMP Negeri 2 Lubuk Besar. Data was collected by combining the results of student learning tests and interviews. Interviews were conducted to support the test results that have been obtained and are associated with learning on social arithmetic material using the context of financial literacy. The data analysis techniques used are: 1) data reduction; 2) data presentation; 3) drawing conclusions. The results showed that: 1) the arithmetic material using the context of financial literacy affects the results of the learning test; 2) social arithmetic material using the context of financial literacy influences students' decision making; 3) the number of students with good decision making is more than the number of students with poor decision making.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Allen Marga Retta, Universitas PGRI Palembang

 

 

Tika Dwi Nopriyanti, Universitas PGRI Palembang

 

 

References

Akmal, H., & Saputra, Y. E. (2016). Analisis Tingkat Literasi Keuangan. Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 235-236.

Dayona, G., & Zulkardi. (2018). Penggunaan Konteks Finansial Pada Pengembangan Soal Matematika Tipa PISA. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Ahmad Dahlan, 200-205. http://www.seminar.uad.ac.id/index.php/sendikmad/article/view/1057

Iin, H. (2018). Profil Literasi Finansial Siswa dalam Memecahkan Masalah Aritmatika Sosial Berdasarkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Isna, N. N., & Kurniasari, I. (2018). Identifikasi Tingkat Berpikir Kreatif Siswa dalam Menyelesaikan Open Ended Problem Materi Artimetika Sosial SMP Ditinjau dari Kemampuan Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 607-613. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/3/article/view/25382

Kafabih, A. (2020). Literasi Finansial Pada Tingkat Sekolah Dasar Sebagai Strategi Pengembangan Financial Inclusion di Indonesia. Jurnal Pendidikan Ibtidaiyah, 1-16. https://doi.org/10.19105/mubtadi.v2i1.3607

Kusumawardhany, S. S., Shanti, Y. K., Azzahra, K., Arianti, B. F., & Romadhina, A. P. (2021). Penerapan Literasi Keuangan Dalam Memahami Financial Technology. Jurnal Abdimas, 151-160. https://doi.org/10.35814/suluh.v2i2.1544

Laila, V., Hadi, S., & Subanji. (2019). Pelaksanaan Pendidikan Literasi Finansial pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 1491-1495. https://doi.org/10.35814/suluh.v2i2.1544

Mas'udah, I. L. (2017). Profil Literasi Finansial Siswa Dalam Memecahkan Masalah Aritmetika Sosial Ditinjau Dari Perbedaan Status Sosial Ekonomi Orang Tua. Undergraduate thesis, UIN Sunan Ampel Surabaya.

Nopriyanti, T. D., & Retta, A. M. (2020). Pembelajaran Berbasis Reciprocal Teaching untuk Meningkatkan Kemampuan Koneksi Matematis Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 64. https://doi.org/10.19109/jpmrafa.v6i1.5808

OECD. (2012). PISA 2012 Financial Literacy Framework. Publishing: OECD, 144.

PISA. (2012). PISA 2012 Financial Literacy Framework. OECD Publishing.

Rapih, S. (2016). Pendidikan Literasi Keuangan Pada Anak: Mengapa dan Bagaimana? Scholaria, 14-28.

Sapitri, Y., Fitriani, N., & Kadarisma, G. (2020). Analisis Kesulitan Siswa SMP Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Aritmetika Sosial. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 567. http://dx.doi.org/10.22460/jpmi.v3i5.p%25p

Sari, T. M. (2020). Perlukah Literasi Matematis Dalam Pengambilan Keputusan? Prosiding: Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 405-412. https://seminarmat.ump.ac.id/index.php/semadik/article/view/336

Setiawan, A. R. (2021). Instrumen Penilaian Pembelajaran Fiqh Mu'amalat Berorientasi Literasi Finansial. EKLEKTIK: Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Kewirausahaan, 258-272. http://dx.doi.org/10.24014/ekl.v2i2.8117

Setiawan, R. A. (2020). Pendidikan literasi Finansial Melalui pembelajaran Fiqh Mu'amalat Berbasis Kitab Kuning. Jurnal Pendidikan Islam, 138-159. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.522

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tim GLN. (2017). Materi Pendukung Literasi Finansial. Jakarta: Kemendikbud.

Ulfah, M., Kuswati, H., & Thoharudin, M. (2021). Pendidikan Literasi Keuangan Dalam Pembelajaran Ekonomi di SMA dan SMK Kabupaten Kubu Raya Kalimantan Barat. Jurnal Kependidikan, 194-204. https://doi.org/10.31538/nzh.v3i1.522

Wati, T., Zulkardi, & Susanti, E. (2015). Pengembangan Bahan Ajar PMRI Topik Literasi Finansial Pada Aritmatika Sosial Kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 1-16. https://doi.org/10.22342/jpm.9.1.2129.22%20-%2034

Widayanti, I. (2012). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Literasi Finansial Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Brawijaya. Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 90.

Published

2023-01-28

How to Cite

Pakpahan, T. F., Retta, A. M., & Nopriyanti, T. D. (2023). Analisis Materi Aritmetika Sosial Menggunakan Konteks Literasi Finansial. SJME (Supremum Journal of Mathematics Education), 7(1), 1–14. https://doi.org/10.35706/sjme.v7i1.6519