Perencanaan Program Berdasarkan Analisis Kebutuhan Masyarakat Sekitar PKBM Tasdiqul Insan Desa Curugrendeng Subang
Abstrak
Program planning to meet community needs is a strategic approach that aims to identify, plan and implement programs that can provide direct benefits to the community. In addition, program planning also allows for more effective resource management and informed decision making. Understanding the community's learning needs will help us understand what learning needs the Curugrendeng Village community needs and wants. This type of research is qualitative descriptive research that reveals the community's needs for empowerment programs. The research methods used are observation, interviews and data analysis through documentation studies to collect information from various sources. The research results show that the systematic use of community needs analysis can help plan a program by understanding the social, economic and cultural context surrounding PKBM Tasdiqul Insan. Needs analysis also provides a strong basis for designing a program that is relevant, effective and sustainable according to what society needs. In addition, community involvement in the planning process can increase the level of acceptance and sustainability of planned programs.
Unduhan
Referensi
Almaidah, S. (2017). Analisis Efektivitas Kinerja Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Dalam Menyelenggarakan Program Pendidikan Berbasis Masyarakat. Media Ekonomi dan Manajemen, 32(2).
Atmodiwirio, Soebagio.(2010). Manajemen Pelatihan, Jakarta: Ardadizyia Jaya.
Morrison, Garry R, Steve M Ros, Jerrold E. Kemp. (2001). Designing Effective Instruction. New York: John Wiley and sons.
Mutakim, J. (2019). Analisis Kebutuhan Belajar Masyarakat Desa. Jurnal AKRAB, X(1), 81–92.
Jajat S. Ardiwinata, Iip Saripah.(2011). Teknik Analisis dan Penyusunan Program PLS: Bahan Kuliah PLS FIP UPI
Hidayat, D. (2020), Teknik Identifikasi Kebutuhan Belajar Berbasis Partisipasi Masyarakat Dalam Pelatihan Kewirausahaan. Comm-Edu (Community Education Jourhal), 3(2), 156. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i2.4193
Rumawas, W. (2019). Pelatihan Kewirausahaan Wanita Kaum Ibu Dan Pemuda Remaja Putri Jemaat Bukit Moria Malalayang. Jurnal Lppm Bidang Ekososbudkum, 4(2000), 52–58. https://ejournal.unsrat.ac.id/index.php/lppmekososbudkum/article/view/24117
SUHARTO, E. (2010). Membangun Masyarakat Memberdayakan Rakyat Kajian
Candra, A., & Husin, A. (2018). Identifikasi Kebutuhan Masyarakat Terhadap Pendirian Taman Bacaan Masyarakat di Desa Tanjung Seteko Kecamatan Indralaya. Journal of Nonformal Education and Community Empowerment, 2(2), 92–99.
Hidayat, D. (2020). Teknik Identifikasi Kebutuhan Belajar Berbasis Partisipasi Masyarakat Dalam Pelatihan Kewirausahaan. Comm-Edu (Community Education Journal), 3(2), 156. https://doi.org/10.22460/comm-edu.v3i2.4193
Selung, R., Wasliah, I., & Pratiwi, E. A. (2014). ANALISIS KEBUTUHAN PENGEMBANGAN PUSAT KEGIATAN BELAJAR MASYARAKAT (PKBM) TUNAS MUDA DESA CACABAN KIDUL, KECAMATAN BENER, KABUPATEN PURWOREJO. 1–23.
Sujarwo, E. K. (2020). ANALISIS KEBUTUHAN MASYARAKAT (D. B. P. Tinggi (ed.)). PT Raja Grafindo Persada.
SUTARTO, Joko (2013). Manajemen Pelatihan. Yogyakarta: Deepublish
Kotler., Philip., & Keller, K. (2016). Marketing Managemen, 15th Edition, Pearson Education,Inc
Herawaty, N. & Yustien, R.,, U. 2019. Pengaruh Modal, Penggunaan Informasi Akuntansi Dan Karakteristik Wirau saha Terhadapkeberhasilan Usaha Kecil(Survei Pada Usaha Rumahan Produksi Pempek di Kota Jambi). Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Finansial Indonesia, 3(1), 63 – 76
Prabandari, Sri Palupi. &Misbahuddin Azzuhri. 2011. Effektifitas penggunaan e-commerce sebagai penunjang aktivitas bisnis pada usaha kecil menengah (UKM) di Malang Raya. Jurnal Aplikasi Manajemen.Vol. 9. No. 2.
Mujiyana. Lana Sularto & M Abdul Mukhyi. 2012. Pengaruh penerapan periklanan di internet dan pemasaran melalui e-mail produk UMKM di wilayah Depok. J@TI UNDIP. Vol. VII. No. 3.
Syaparuddin dan Elihami. 2020. “Peranan Pendidikan Nonformal Dan Sarana Pendidikan Moral.” Jurnal Edukasi Nonformal 1(1):173–86.
Ahmad; Faisal Madani; M. Ishaq; Lasi Purwito; Ratih Permata Sari. 2022. “Evaluasi Kebijakan Merdeka Belajar Pada Satuan Pendidikan Nonformal.” AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonforma 8(2):1143–54.
Syufa’ati dan Nailun Nadhifah. 2020. “Perkembangan Pendidikan Non Formal Di Era Merdeka Belajar.” JPT: Jurnal Pendidikan Tematik 1(3):161–65.
Nurdin, Ali. 2016. “Pendidikan Life Skill Dalam Menumbuhkan Kewirausahaan Pada Peserta Didik Pendidikan Nonformal Paket C.” Tarbawi 2(2):109–18.
Heningtyas, Murdiana Asih, Sjamsiar Sjamsuddin,and Minto Hadi. 2010. “Peran Pemerintah Dan Masyarakat Dalam Upaya PengembanganPendidikan Nonformal.” Jurnal AdministrasiPublik (JAP) 2(2):264–68.
##submission.downloads##
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2024 JoCE (Journal of Community Education)
Artikel ini berlisensiCreative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.